ODIN Engineering: Vestas’ problemknusere siden 1994

Vindmølleproducenten Vestas har været kunde hos ODIN Engineering siden 1994. Mads Højlund er projektleder hos ODIN. Her fortæller han, hvordan Vestas gennem 28 år har været med til at forme den måde, som vi arbejder på hos ODIN i dag.

Der findes lange kundeforhold, og så findes der kundeforhold på 28 år. Så længe har ODIN Engineering udviklet specialmaskiner og produktionsudstyr til Vestas. Den danske vindmølleproducent har været kunde siden 1994, dengang vindmøllerne kun blev fremstillet i Danmark. Siden drog Vestas ud i verden, og ODIN tog med. ODIN leverer i dag udstyr til Vestas over hele kloden og yder support døgnet rundt.

Vestas er et glimrende eksempel på, hvordan vores kunder er med til at udvikle og forme ODIN. For når vi i dag udvikler forretningskritiske specialmaskiner til store industrivirksomheder, så er tilgangen til opgaverne i høj grad præget af det lange samarbejde med Vestas. Det fortæller ODIN’s projektleder Mads Højlund:

”Vestas har i 28 år givet ODIN komplicerede problemstillinger, som har krævet en ekstraordinær holdindsats. I dag er det en del af ODIN’s DNA, at vi ikke stopper, før vi har en skræddersyet løsning på kundernes udfordringer. Tilgangen er, at alt er muligt,” siger Mads Højlund, og tilføjer:

”Det er kun, hvis vi ikke gør noget, at vi fejler. Der er ikke andet for end at kaste sig ud i opgaven, også selvom den er kompleks. Hvis vi er åbne over for nye ideer, og hvis vi samarbejder, så ender vi altid med at komme i mål. Det har vi lært gennem vores mangeårige samarbejde med Vestas.”

Kvalificerede sparringspartnere

Man kommer til at kende hinanden godt gennem 28 år. Vestas og ODIN Engineering har en tæt relation i dag, hvor ODIN ikke blot er leverandør af produktionsudstyr, men også en kvalificeret sparringspartner.

”Det betyder, at vi bliver involveret tidligt i projekterne. Vi byder ind med vores viden og erfaring, allerede når kravspecifikationerne udformes. Det er en stor tillidserklæring, når kunderne inddrager os så tidligt i processen,” siger Mads Højlund.

”Når vi samarbejder på den måde, så lytter vi selvfølgelig til kundens ønsker. Men der er også en forventning om, at vi tør udfordre kunden. For det er det, vi kan hos ODIN. Vi udfordrer de traditionelle ingeniørmetoder og skubber til grænserne for, hvad der er muligt. På den måde kommer vi op med forslag til løsninger, som verden ikke har set endnu,” siger Mads Højlund.

Projektlederen understreger at for at være en tæt samarbejdspartner, så skal kunderne kunne regne med, at ODIN altid er klar til at kaste sig over en hastesag. Uanset tidspunkt og opgavens omfang.

Specialmaskiner af højeste kvalitet

Vestas opererer i en branche med en høj grad af udvikling og konkurrence. For at opretholde markedspositionen er det derfor vigtigt, at leverancerne fra ODIN Engineering er fremtidssikrede og af højeste kvalitet hver eneste gang. Det er afgørende for tilliden, forklarer Mads Højlund:

”Vi skal levere på højeste niveau hver gang. Og udstyret skal virke, så snart det er installeret. Det gælder Vestas og alle andre kunder, at står der ODIN på en maskine, så skal man vide, at det er et kvalitetsprodukt. Det er grundlæggende den bedste måde at skabe tillidsfulde relationer på.”

”ODIN består af kloge hoveder og kloge hænder,” forklarer ODIN’s CEO Mads S. Rasmussen, og han tilføjer, ”og først og fremmest så består ODIN af en masse problemknusere. På fabrikken har man en stor erfaring i at udvikle og fremstille specielle løsninger til mange brancher, det giver et bredt fundament til at kunne komme med den rigtige løsning.”

”Vi kan kun udvikle unikke løsninger på unikke problemstillinger, hvis vi skaber optimale rammer for idéudvikling. ’THE ODIN WAY’ betyder, at der ikke er en fast vej, vi skal følge. Vi tænker ud af boksen hver gang. Utraditionelle forslag er næsten et must. De vurderes, beregnes, skitseres, vendes og drejes i processen med at afsøge alle tænkelige løsninger,” siger Mads Højlund. ”Hvilket bringer os frem til den helt rigtige løsning for vores kunde – altså er alle maskiner unikke. Det er specialmaskiner, som er skræddersyet og bygget fra bunden til løsning af kundens udfordringer.”

Aktuelt

Servicetekniker/rejsetekniker søges

13. marts 2024

Kan du holde vores kunders drift kørende? ODIN Engineering er en aktiv del af vores kunders succes. Vi vedligeholder vores

Udvikling af industriens uddannelser

20. december 2023

ODIN Engineerings administrerende direktør, Mads S. Rasmussen, er blevet medlem af et uddannelsesudvalg i TEKNIQ Arbejdsgiverne. Dette udvalg vejleder arbejdsgiverforeningens

Projektleder søges

15. december 2023

Omdrejningspunkt for projekterne og kvalificeret sparringspartner for kunderne. Som projektleder hos ODIN Engineering får du ansvar for scope, planlægning og

ODIN Engineering har ansat ny Sales & Relation Manager

23. oktober 2023

ODIN Engineerings nye Sales & Relation Manager Lars Wittrup har siden foråret arbejdet med det, han beskriver som et ønskejob,

Christian hjælper vores smedelærlinge til topkarakterer

1. september 2023

”Det er sjovt at lære fra sig,” siger Christian Nielsen, som gennem de seneste ti år har hjulpet vores smedelærlinge

Specialmaskiner med komponenter af 3D print i metal

3. maj 2023

ODIN Engineering er en maskinfabrik med tradition for at finde løsninger, der endnu ikke findes. Som noget forholdsvist nyt tages

Philip vendte tilbage: Har det godt hos ODIN

24. marts 2023

Som udlært klejnsmed forlod Philip Nordkvist ODIN Engineering for at søge andre udfordringer. Et par år senere er han vendt