Når jobbet hos ODIN er det sidste normale
For fire år siden var Michael Bøgeskov midt i livet som succesfuld indkøber hos ODIN Engineering. I dag er hans og familiens liv vendt op og ned. Michael har fået en sjælden, progressiv og invaliderende sygdom og arbejder nu kun 10,5 timer om ugen i et fleksjob, som han er dybt taknemmelig for.
“Det er bare sort uheld, at superficiel siderose skulle ramme mig. Den sygdom rammer kun én ud af en million mennesker. Men givet de omstændigheder, er jeg svineheldig med at have ODIN som min arbejdsgiver. Uden deres støtte og tålmodighed havde jeg været ilde stedt,” siger Michael Bøgeskov.
Han er en af de få, der har fået denne sjældne sygdom, som kan sidestilles med andre uhelbredelige neurologiske tilstande såsom ALS, Alzheimers demens og Parkinsons. Det skete midt i livet, hvor Michael Bøgeskov står med et godt ægteskab, to halvvoksne børn, et hus, arbejdet hos ODIN Engineering og et aktivt fritidsliv som jiu-jitsu træner.
En U-vending, der er svær at acceptere
Hverdagen tog en helt ny drejning, da Michael Bøgeskov fandt ud af, at han havde nogle tumorer på rygsøjlen. Det blev opdaget ved en udredning for tilbagevendende betændelse i bugspytkirtlen.
Flere helbredsudfordringer meldte sig: Symptomer som tegn på blodpropper, diabetes, balanceproblemer og hørenedsættelse. Det viste sig, at alt sammen var symptomer på en langt mere alvorlig og sjælden sygdom.
“Man siger til mig, at jeg skal acceptere sygdommen og dens vilkår. Men jeg føler mere, at jeg skal forsone mig med den og tilpasse mit liv herefter. En vis kampgejst er jeg nødt til at mobilisere,” siger Michael og tilføjer:
“Præcis her har ODIN været en stor støtte. Virksomheden har strakt sig utroligt langt. Og Britta, som er HR-chef, har været med hele vejen. Det betyder meget for mig, at jeg kan blive i jobbet, selvom det er i et begrænset omfang. De 10,5 timers arbejde om ugen gør hele forskellen for mig. Det er det eneste, jeg har tilbage af mit gamle liv.”
Et job som matcher medarbejderens udfordringer
“For ODIN Engineering har det været vigtigt at finde ud af, hvordan vi kunne fastholde Michael og hans kompetencer på en måde, der tager hensyn til, hvad han kan klare,” siger Britta Hvalsø Olsen, Executive Assistant & HR Manager hos ODIN.
Hun fortæller om et langstrakt forløb, hvor ingen rigtigt var klar over, hvad Michael Bøgeskovs mange helbredsproblemer og dermed sygemeldinger egentligt skyldtes. Der var rigtig mange bump på vejen, og situationer, der skulle tages stilling til. Da diagnosen endelig blev stillet, var det nødvendigt at kigge ind i arbejdsmuligheder og -fremtid og samtidig have Michael med i hele processen, selvom den har været svær at acceptere for Michael.
“Noget af det sværeste har nok været at se, hvordan Michael har kæmpet med at erkende sin situation. Han er en samvittighedsfuld og dygtig medarbejder, en omsorgsfuld og ansvarlig far og en aktiv mand i sin bedste alder, som pludselig måtte erkende, at der er meget, han ikke kan mere,” siger hun og tilføjer:
“Det er vores værdier – både som virksomhed og mennesker – at støtte op omkring medarbejdere, der udfordres af det ene eller andet. Og forsøge at finde løsninger, der gavner begge parter og særligt også kolleger i det lange løb. Vi skal alle kunne være i løsningen.”
Det er OK at bede om hjælp
I dag er der gået 4 år siden Michael Bøgeskov og Britta Hvalsø Olsen begyndte at fornemme, at der var noget helt galt. Det tog, som nævnt, lang tid at diagnosticere problemernes årsag. Undervejs har der været et godt samarbejde med kommunens dygtige sagsbehandler i Jobcentret, hvor Britta har deltaget sammen med Michael i de fleste møder, både som virksomhedsrepræsentant og også som support til Michael.
“Michael har inddraget mig hele vejen igennem forløbet. Vi har været dybt nede i symptomer og diagnoser samt den uro, der naturligt følger og mærkes i dagligdagen. Derfor har jeg også kunnet hjælpe med at få etableret en løsning, der passer til ham og ODIN. Treenigheden med Michael, kommunens sagsbehandler og arbejdsgiver har lønnet sig i form af et fleksjob. Hvor det har været nødvendigt, har jeg taget over på kommunikation til kolleger, her særligt ved afgørelser, fordi det har været særligt svært for Michael. Herudover har der været de helt naturlige bekymringer, der også følger med i kølvandet, bl.a. om økonomisk fremtid, som også har været vendt og drejet, og i det omfang det har været muligt, har jeg hjulpet med papirer til forsikringsselskab, så det også var i flow sideløbende med diagnose og tildeling af fleksjob etc.,” siger Britta Hvalsø Olsen.
“Britta har bare været der hele vejen igennem. Når jeg ser tilbage på forløbet, indser jeg, at jeg nok skulle have bedt om hjælp noget før. Min usikkerhed og stolthed stod i vejen,” siger Michael Bøgeskov, hvilket Britta nikker genkendende til.
Læs mere om Michael Bøgeskovs oplevelser af at opdage og erkende sygdommen